The new generation of gamma-ray observatory: the Cherenkov Telescope Array

Contatto di riferimento:

Partecipanti: Dott. Domenico della Volpe - Università di Ginevra

Abstract:

The three key Scientific programs of the future largest gamma-ray observatory are:

• understanding the origin of cosmic rays and their role in the Universe;
  • understanding the nature and variety of particle acceleration around black holes;
  • searching for the ultimate nature of matter and physics beyond the Standard Model.

The CTA potential in this field is enormous. Some selected scientific cases, connected with the activities on the construction of the Small-Size Telescope, will be discussed together with the impact of this construction activities also for future generation of Cherenkov Telescopes.

Indicazioni per la sala:

Dalla portineria di astronimia in viale B. Pichat (sulla sinistra per chi entra dal cancello sui viali) si prosegue di qualche passo, si scende una rampa di scale, e si arriva a un corridoio verso sinistra: la sala seminari è poco più avanti, sulla DESTRA (più facile da fare che e da spiegare, e la portinaia è molto gentile)

Il dott. Domenico della Volpe è stato ricercatore presso l'Università Federico II di Napoli; nella collaboraizone L3 ai tempi di LEP, esperto di DAQ e camere RPC, è attualmente membro della collaborazione ATLAS, dove, tra altri impegni, è stato Coordinatore del trigger di primo livello. Divenuto "Maitre d'Enseignement et de Recherche" presso l'Università di Ginevra, ha ampliato i suoi interessi al campo dell'astrofisica sperimentale.