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Transient Astronomical Events as Inspiration Sources of Medieval Art

Going ahead in their long-term project of analysis of the role of transient astronomical events (comets, novae, supernovae, close conjunctions, etc.) as inspirational sources of Medieval art, the authors extend their interest towards the 13th and 14th centuries, epochs of strong changes either in society, art or science.

Authors

F. Bonoli, M. Incerti, V.F. Polcaro

Abstract

Going ahead in their long-term project of analysis of the role of transient astronomical events (comets, novae, supernovae, close conjunctions, etc.) as inspirational sources of Medieval art, the authors extend their interest towards the 13th and 14th centuries, epochs of strong changes either in society, art or science.

It is their aim to verify if the relationship they found in the 11th century between the number of artworks, where a star is represented, and astonishing transient astronomical events was still valid in this new situation.

Moreover, in order to check the influence of astronomical events on 14th-century social and cultural environment, they focus on the case of the Ordre de l’Étoile, a chivalrous society founded by John II of France (Jan le Bon, Roi de France) at the end of 1351, looking in ancient European and Chinese chronicles for some relevant contemporary astronomical event as an inspiration source for the “star” in the Order’s name, for the white star on red enamel in the collar and in the garb of its knights, and for the one in its motto: “monstrant regibus astra viam” (“the stars show the way to the kings”, i.e. the star of the Three Wise Men).

In particular, they pay attention to the transits of two comets, the P/Swift-Temple in 1348 and the C/1351 two years later.

Sommario

Gli autori proseguono nel loro progetto di analisi, iniziato da lungo tempo, del ruolo svolto dai fenomeni astronomici transienti (comete, novae, supernovae, congiunzioni planetarie strette ecc.) quali fonti di ispirazione per manifestazioni artistiche medievali.

In questo lavoro, estendono i loro interessi al 13° e 14° secolo, epoche nella quali la società, l’arte e la scienza andarono incontro a importanti mutamenti. Lo scopo è quello di verificare se le strette relazioni, già trovate nell’11° secolo, tra il numero di opere d’arte nelle quali viene raffigurata una stella e le relazioni documentali di spettacolari fenomeni astronomici, sono valide anche in questi periodi.

Inoltre, per verificare l’influenza di eventi astronomici sull’ambiente culturale e sociale del Trecento, viene qui esaminato il caso dell’Ordre de l’Étoile, il più antico ordine cavalleresco francese, fondato alla fine del 1351 dal re di Francia Giovanni II, detto il Buono.

Si sono cercate in antiche cronache europee e cinesi il ricordo di eventi astronomici particolari, avvenuti in quei tempi, che potessero essere stati sorgenti d’ispirazione per la “stella” presente nel nome dell’ordine, per la stella bianca su smalto rosso nel collare e nel mantello dei cavalieri e per quella nel loro motto: “monstrant regibus astra viam” (“le stelle indicano la strada ai Re”, con riferimento alla stella dei Magi). In particolare, gli autori esaminano il passaggio di due comete, la P/Swift-Temple nel 1348 e la C/1351 due anni più tardi.

 

Presentato al Convegno 2011 della Société Européenne pour l’Astronomie dans la Culture: http://www.archeoastronomy.org/

Bònoli F., Incerti M., Polcaro V.F.; 2015, Transient Astronomical Events as Inspiration Sources of Medieval Art. III: The 13th and 14th Centuries, and the Case of the French ‘Ordre de l’Étoile’, in “Stars and Stones. Voyages in Archaeoastronomy and Cultural Astronomy”, Proceedings of the SEAC 2011 conference, Évora, Portugal, 19-24 September 2011, F. Pimenta, N. Ribeiro, F. Silva, N. Campion, A. Joaquinito, L. Tirapicos Edts, BAR International Series 2720, British Archaeological Reports, Oxford, pp. 276-279, ISBN 978 1 4073 1373 3.